MÚZEUMOK ÉJSZAKÁJA - segélyhívástól a segítségnyújtásig
2019. június 22-én a Rendőrmúzeumban megrendezésre került „Múzeumok éjszakája 2019” rendezvényen az ORFK Rendészeti Főigazgatóság Ügyeleti Főosztály „Segélyhívástól a segítségnyújtásig” programmal képviseltette magát. Célunk elsősorban a hívásfogadó központok és a tevékenység-irányítási központok munkájának hiteles bemutatása, a segélyhívószámok népszerűsítése, a rosszindulatú, szabálysértő, illetve az intézkedést nem igénylő hívások visszaszorítása érdekében a szükséges információk eljuttatása volt az állampolgárok részére.
A rendezvényen összesen 4 376 fő vett részt. Az érdeklődőkkel segélyhívásokkal kapcsolatos totót töltettünk ki, illetve bejelentést tehettek kitalált szituációk alapján, amelyen keresztül bemutattuk a hívásfogadási és tevékenység-irányítási rendszert. A kisebb gyereknek játékos feladatokat kellett megoldaniuk (labirintus, találd meg a párját, kockakirakó, stb.). Valamennyi programunk rendkívül népszerű volt az állampolgárok körében, akiknél a legnagyobb meglepetést az az információ váltotta ki, hogy az összes hívás közül még mindig csupán 33,4 % a valós segélyhívás, amikor valamely készenléti szerv beavatkozására szükség van (55,4 % az intézkedést nem igénylő és rosszindulatú hívások száma, 11,2 % pedig információt kérő). Mindenki ledöbbent azon a tényen, hogy a percenkénti 9 hívásból 6 nem igényel intézkedést! Ezért is tartjuk kiemelkedő feladatunknak ezen hívások számának csökkentését. Számos iskolában, rendezvényen, nyugdíjas klubban, médiában történő megjelenés során tájékoztatást tartunk a segélyhívó számok használatával kapcsolatos tudnivalókról, azok jogszerű használatáról, valamint az attól eltérő használat esetén alkalmazható szankciókról.
KIEMELKEDŐ ESEMÉNY, BEJELENTÉS
Rendszeresen leírunk egy-egy esetet a hívásfogadó operátorok munkájának bemutatása érdekében, ezzel is szemléltetve szerteágazó, az élet minden területére kiterjedő tevékenységüket.
SEGÉLYHÍVÁS 2019. JÚNIUS
2019. júniusában, a délelőtti órákban a HIK Miskolc hívásfogadó operátorának munkaállomására beérkező bejelentésben egy 6 éves kisfiú kért súlyos beteg édesanyjához segítséget. Elmondta, hogy anyukája nagyon rosszul érzi magát, fekszik az ágyon és remeg. A kisfiú a hívásfogadó tartózkodási helyére irányuló kérdésére nem tudott válaszolni, így anyukájától próbált segítséget kérni, aki azonban semmire sem reagált. A hívást kezelő operátor több módon is megpróbálta kideríteni a címet, először arra kérte a gyermeket, hogy édesanyja táskájából vegye ki az okmányait, majd mikor a kisfiú nem találta azt arra kérte menjen át a szomszédhoz vagy az utcán kérdezzen meg egy felnőttet. A gyermek elindult a szomszédba, majd a bejelentés 8 perc 30 másodpercében kicsit bizonytalanul közölte, hogy „Balatonszabadi, Sió utca”, de házszámot nem tudott mondani. A cím birtokában a hívásfogadó azonnal adatlapot továbbított a beavatkozásra illetékes Mentőszervezet Irányító Csoportjához, valamint a helyszín pontos meghatározása érdekében a Somogy Megyei Rendőr-főkapitányság Tevékenység-irányítási Központ részére, majd konferenciakapcsolatot hozott létre az ügyeletesekkel. A hívásfogadó a kapcsolat felépülését követően röviden tájékoztatta a mentésirányítót és a tevékenység-irányítót az addig megtudott információkról. A kikérdezést a mentésirányító hölgy kezdte meg, akinek a kérdésére a gyermek elmondta, hogy az édesanyjának korábban felvágták a hasát, jelenleg fekszik az ágyban kicsit remeg és nem kommunikál. A kisfiú nem tudott házszámot mondani, ezért a tevékenység-irányító a lakóház színe felöl érdeklődött, mire azt a választ kapta, hogy fehér és az udvaron van egy trambulin. Ekkor az irányítók arra kérték a gyermeket, hogy menjen ki a házuk elé a járdára, és ha meglátja a rendőr vagy mentő autót integessen nekik. A mentésirányító meggyőzte a gyermeket, hogy menjen át a szomszédba és kérjen segítséget, majd adja át a telefont a felnőttnek. Egy hölgy vette át a készüléket, aki azonnal átszaladt és megnézte a rosszul lévő édesanyát és közölte, hogy nincs eszméleténél, de lassú légzése van. Ekkor megérkeztek a járőrök, akik megkezdték a beteg stabilizálását a mentő kiérkezéséig.
A hívásfogadó, a mentésirányító és a tevékenység-irányító példaértékű együttműködést valósított meg, amely eredményeként sikerült ellátásban részesíteni egy eszméletlen, súlyos állapotban lévő személyt (a beteget néhány nap múlva hazaengedtek a kórházból). A kis hőst a Somogy megyei Rendőr-főkapitányság vezetője és az ORFK RFI Ügyeleti Főosztály vezetője is jutalomban részesítette, aki nagyon örült a távirányításos autónak és a rendőrségi legonak is.